zaterdag 23 april 2016

Plant Praat

Treurwilg auteur Mellita van Bracht

Ze staat statig aan het eind van de Spaanse Bocht en leunt, met haar takken, richting Sparta stadion alsof ze een echte fan is. 

Haar Latijnse naam kent vele variaties maar tegenwoordig gebruiken we Salix x sepulcralis ‘Chrysocoma’ Haar nog steeds gebruikte synoniem Salix x sepulcralis ‘Tristis’ vind ik persoonlijk leuker klinken. In het Latijn betekent het triest, wat haar hangende takken eer aan doet.

 Beide namen klinken, wanneer je ze langzaam en slepend uitspreekt, als een toverspreuk van Harry Potter bij de eerste val je natuurlijk in een diepe slaap en bij de tweede komt er nimmer meer een lach op je gezicht. Wellicht komen de laatste zinnen door mijn beroepsdeformatie en zijn het alleen maar vreemde hersenspinsels om deze Latijnse namen te kunnen onthouden.

De soort is een kruising tussen Salix alba en Salix babylonica en stamt al uit 1815. De in Frankrijk gekweekte soort werd door vele tuinlieden zo gewaardeerd dat zij zich behoorlijk heeft kunnen verspreiden. Zelfs naar deze plek aan het water en nabij het Sparta Stadion.

Ik kom er vaak en geniet van haar verschillende gedaanten. In de lentezon kan zij zachtjes naar je wuiven, op geleide van het briesje, wat gelijktijdig je wangen streelt. Maar wanneer de wind aantrekt tot een storm verandert zij in een headbanging girl, die woest met haar pruik in de rondte zwaait en als je waagt dicht bij haar te komen geselt ze je gemeen met haar takken.


De laatste weken heb ik haar regelmatig zien headbangen en stiekem vraag ik mij af of dit alleen maar met de wind te maken heeft. Misschien dit doet zij dit uit pure blijdschap nadat Sparta met een 3-1 overwinning op jong Ajax weer terugkomt in de Eredivisie. Niks treurigs aan deze dame!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten