maandag 2 juni 2014

twee sporen beleid ?

 Diascia species -- auteur Melita van Bracht

Ze staat vaak beschreven als kwetsbare plant, daar wil ik toch een beetje tegenin gaan. Want hoewel het feit dat haar wortels uit Zuid-Afrika stammen doet ze het bij mij in de stadstuin erg goed. Ik had haar 3 jaar geleden gekocht als eenjarige plant, tenminste, dat dacht ik. Nu zijn we drie jaar verder en heeft ze al één strenge en één zachte, maar natte winter overleeft. Ze staat in de pot en wordt door het schuurtje beschermd tegen de koude noorden wind.

 Dus met die vaak omschreven teerheid valt het toch wel mee. Haar uiterlijk is fragiel maar het is een taaie dame.
Wanneer je goed naar het bloemetje kijkt kun je zien dat ze dubbelgespoord is, dat heeft niets te maken met een trein. De sporen zitten aan de achterzijde van de bloem, het zijn een soort uitstekels kijk maar eens goed naar de foto! Geen wonder dat ze ook wel Tweespoor wordt genoemd. In de sporen zit nectar verstopt voor de bestuivers van deze plant.


De Diascia bij mij in de tuin is waarschijnlijk een nazaat van de Diascia barberae er zijn veel variëteiten en momenteel zijn ze volop te koop in tuincentra. Op een zonnige plek en met een beetje geluk bloeit dit plantje dan tot ver in oktober. Wil je haar overhouden zorg dan voor een warm pak, dat haar kan beschermen als een deken tegen de koude winter.


Voor diegene die mij volgen op facebook @damegroeniger ze zijn er ook in het oranje! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten